منتــدى الســالميــه
الموضوع مغلق  الموضوع مغلق
إضافة موضوع جديد  إستفتاء جديد  
ملفي الشخصي | الدليل تسجيل الدخول | بحث | مســـاعدة | الألعاب | قائمة الإداريين | الصفحه الرئيسيه

الموضوع الأقدم التالي   الموضوع الأحدث التالي
» منتــدى الســالميــه » القسم الـفـنـي » ســـاحــة الفـــن العـــربــــي » _________الى كل اللي بيحبوني_________e l i s s a________IKLB_______ (الصفحه 309)

- إرسال هذه الصفحه لصديق!   الموضوع متكون من صفحات: 1  2  3  ...  306  307  308  309  310  311  312  ...  329  330  331   
الكاتب الموضوع: _________الى كل اللي بيحبوني_________e l i s s a________IKLB_______
Mohamed Saed
عضو متميز
رقم العضويه 87926

This user is from Egypt
أيقونه 1 مرسله في     Offline  الملف الشخصي لـ Mohamed Saed     إرسال رساله خاصه جديده       تحرير/حذف المشاركه 
رد مقتبس:
المرسل الأصلي هو انو سافا:

يعني المرايا وبراجع نفسي لشيرين اقل cheesiness و cringe من صاحبة رأي مثلاً؟ هالنوع من الأغاني موجود (برضو ل شيرين انا كتير وطيبة وجدعة)

-المرايا أغنية فيلم
-براجع نفسي نزلتها لاخوها اللى كان بيمر بظروف صعبة وقتها و ما اتعملش ليها اي نوع من انواع الدعايا سينجل + الاغنية كل واحد بيسمعها يقدر يغنيها لنفسه و يحس بيها
فرق السنين بين براجع نفسي و بين انا كتير 8 سنين [Smile]
- انا كتير هنا معاك حق كان اول مرة شيرين تختار أغنية اجتماعية و تخليها اسم البوم كمان بس الاغنية تستاهل و طبعا ما تتقارنش بالخياس اللى بتنزله اليسا [Smile]
- طيبة و جدعة أغنية (وسط ألبوم) نازل فى وقت شيرين كانت بتتهاجم من طوب الارض (مشكلة عمرو دياب مشكلة النيل مشكلة انا خسارة فى مصر) و على رأي وسام اليسا ماعانتش اصلا المعاناة اللى تخليها تنزل مليون أغنية عن نفس الموضوع

ردودك اليومين دول اوفر هوس و مش متعودين منك على كده بس هنستحملك عشان انت فى مرحلة الطلق ما قبل ولادة الالبوم فبيحقلك شوية هوس و بيحق لغيرك يقول رأيه من غير ما يتهم انه خاين و عميل و توكسيك

اشوف ردودك (الحقيقية) عن الالبوم ده قبل نزول الالبوم اللى جاي ان شاء الله (اذا في البوم جاي [rofl] )

--------------------
Click for fullsize image

المشاركات: 33671 | من: مصر | تاريخ التسجيل: مايو 2009  | أرسل ملاحظه لمشرف الساحه عن هذه المشاركه
Mohamed Saed
عضو متميز
رقم العضويه 87926

This user is from Egypt
أيقونه 1 مرسله في     Offline  الملف الشخصي لـ Mohamed Saed     إرسال رساله خاصه جديده       تحرير/حذف المشاركه 
رد مقتبس:

لو كان في نقد مبني على أسس معينة ودراسة كان تقبلته بصدر رحب، بس لما يجي أحد يقول لو مختارة طبقة اوطى!
طيب والقرار اللي في بداية الأغنية شلون رح تغنيه؟

دلوقتي اتاكدت ان انا المقصود [Big Grin]
يالا طالما شايف السالفة نكاية و توكسيك و شغل اطفال دومك مبعوص و دومني حارق دم غنمات الفنانات [kiss]

--------------------
Click for fullsize image

المشاركات: 33671 | من: مصر | تاريخ التسجيل: مايو 2009  | أرسل ملاحظه لمشرف الساحه عن هذه المشاركه
Mohamed Saed
عضو متميز
رقم العضويه 87926

This user is from Egypt
https://www.instagram.com/p/CC_lhtEjQtP/?igshid=1ny40n8yk6wt1&fbclid=IwAR2QVeUDgVHKdyw2OAu7EaiJudC68LLllKhL6ClIfFY2wFbuH59tqB0oUGk

رد مقتبس:
المشكلة انه الاغنية موسيقيآ مرتبطة بقرار القرار وجواب الجواب .. واليسا جمال خامة صوتها مابيلمع الا بالنص .. النص مش متوفر بهاللحن فطالع صوتها بالقرار كل الوقت عم تشهق بالنفس وصوتها بالجواب طالع بيشبه اي صوت ماعدا صوت اليسا
TOXIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIC

--------------------
Click for fullsize image

انو سافا
عضو مستمر
رقم العضويه 92056

This user is from Saudi Arabia
أيقونه 1 مرسله في     Offline  الملف الشخصي لـ انو سافا   الموقع المفضل للعضو     إرسال رساله خاصه جديده       تحرير/حذف المشاركه 
"هنستحملك عشان انت فى مرحلة الطلق ما قبل ولادة الالبوم" حيوان [crazy] [crazy] [crazy]

شوف هو انا ما اقدر أنكر إن عندي نقطة ضعف تجاه إليسا بس الكل يقدر يرجع ويقرا تعليقاتي على قهوة الماضي ومع حبي للأغنية وتقبلي لها بعد شهرين من نزلت الا إني أعترف بمشاكلها، هنغني كمان وكمان تقبلي لها على حسب المود وعمري ما قلت إنها كسرت الأرض وإنها القنبلة الفنية ذات القيمة العالية لكنها مو سيئة

مو مهم إذا كانت المراية اغنية فيلم، انا متأكد إن أغلب الناس ما يدرون إنها اغنية فيلم
نفس الشيء بالنسبة لـ براجع نفسي - الفكرة ان فكرتك للسذاجة وسخافة الكلام تختلف من شخص الى آخر
انا شخصياً اشوف إن هالأغنيتين أوفر دراما وتظلم على إني أسمعهم وأستمتع فيهم إلا عاد اذا كنت في مود كئابة

لكن "صاحبة رأي" شخصياً اشوف إنها تعبر عني وبدون مزح أو مبالغة، لي آرائي وطريقة تفكيري اللي مو كل الناس تتقبلها
وما أحب اسوي شي مو مقتنع فيه - لذلك ماني شايف اي مشكلة في الكلام
وخذ بالك إن مو شرط كل جملة في الأغنية او كل كلمة تكون 100% perfect مافي شيء كامل
يعني جملة ابوها ولا جملة ثانية تكون عادية او اقل من العادية ما اشوف ان هذا الشيء يفسد العمل ككل

طيبة وجدعة اسويلها سكيب على طول من كثر ماهي cheesy ومو مهم انها اغنية البوم
وأنا كتير اتعمل عليها ألش وصارت نكتة عالسوشيال ميديا

ومثل ما وضحت أغاني اليسا الإجتماعية فيها اختلاف كافي وكل أغنية تحمل قصة مختلفة ومو شبه بعض مثل ما تقولون
وعادي أنا اشوف إن الفنان storyteller زيه زي الممثل او الكاتب او المخرج - يقدم في كل اغنية قصة قد تعبر عنه لكن معظم الأحيان تعبر عن غيره وهو منبر لها

وانا ما خونت أحد بس تضحكون على أنفسكم اذا انكرتوا إن في pattern
ومو أنا الوحيد اللي لاحظت هالشي وفي ناس تركوا المنتدى لهذا السبب

--------------------
 -

المشاركات: 2153 | من: السعودية | تاريخ التسجيل: سبتمبر 2016  | أرسل ملاحظه لمشرف الساحه عن هذه المشاركه
NES
عضو نشيط
رقم العضويه 88605

This user is from Kuwait
أيقونه 1 مرسله في     Offline  الملف الشخصي لـ NES   البريد الإلكتروني NES   إرسال رساله خاصه جديده       تحرير/حذف المشاركه   عنوان ياهو ماسنجر /IMG/]
رد مقتبس:
المرسل الأصلي هو Mohamed Saed:
https://www.instagram.com/p/CC_lhtEjQtP/?igshid=1ny40n8yk6wt1&fbclid=IwAR2QVeUDgVHKdyw2OAu7EaiJudC68LLllKhL6ClIfFY2wFbuH59tqB0oUGk

رد مقتبس:
المشكلة انه الاغنية موسيقيآ مرتبطة بقرار القرار وجواب الجواب .. واليسا جمال خامة صوتها مابيلمع الا بالنص .. النص مش متوفر بهاللحن فطالع صوتها بالقرار كل الوقت عم تشهق بالنفس وصوتها بالجواب طالع بيشبه اي صوت ماعدا صوت اليسا
وانتا بالاخر ماخذ يحيى جان كrefrence؟

[sick]

--------------------
[crepe a diem]

المشاركات: 280 | تاريخ التسجيل: نوفمبر 2009  | أرسل ملاحظه لمشرف الساحه عن هذه المشاركه
انو سافا
عضو مستمر
رقم العضويه 92056

أيقونه 1 مرسله في     Offline  الملف الشخصي لـ انو سافا   الموقع المفضل للعضو     إرسال رساله خاصه جديده       تحرير/حذف المشاركه 
رد مقتبس:
رد مقتبس:

لو كان في نقد مبني على أسس معينة ودراسة كان تقبلته بصدر رحب، بس لما يجي أحد يقول لو مختارة طبقة اوطى!

يالا طالما شايف السالفة نكاية و توكسيك و شغل اطفال دومك مبعوص و دومني حارق دم غنمات الفنانات [kiss]

WTF

ما قصدتك انت! وبعدين مو إنت الوحيد اللي علق على الموضوع ولا الأخ يحيى جان
قريت هالتعليق من كذا شخص وفي كذا منبر

وأي شخص فاهم في الموسيقى وفي الأصوات بيعرف ان الألحان اللي زي هذي صعب تتغنى لإنها تلعب على الـ extremes في مساحة صوت المغني فصعب انه يغير الطبقة على مزاجه لإن الـ interval بين النوتات عالي، يعني لو وطت الطبقة ما رح تقدر تصيب النوتات الواطية بالشكل المطلوب

نفس الفكرة بأغنية سابوك لأصالة او يا عالم
تبدا واطية وبعدين تروح على جوابات خيالية
هو اللحن كذا

وهالمرة بالتحديد حتى "الصريخ" مو بالسوء اللي الناس تتكلم عنه

والنفس هذا في كل الأغاني على فكرة ولكل المطربين بس المعتاد في العالم العربي إنهم يشيلونه من التسجيل فما تسمع صوت النفس وابداً ما يدل على ضعف صوت اليسا او نفسها

--------------------
 -

المشاركات: 2153 | من: السعودية | تاريخ التسجيل: سبتمبر 2016  | أرسل ملاحظه لمشرف الساحه عن هذه المشاركه
Mohamed Saed
عضو متميز
رقم العضويه 87926

This user is from Egypt
كلامك كله كان عن السالمية و الباترن اللى فى السالمية و انا الوحيد اللى جاب سيرة الطبقة وقلت انها كان ممكن تغنيها بطبقة اوطي [Smile]

ذكرك لسالفة الفهم الموسيقي و الاستهزاء للمرة التانية تحسب ضدك مش عليك
اولا اليسا لما بتنزل اغنية ما بتنزلهاش عشان اساتذة الموسيقي فى الكونسيرفاتوار بس يسمعوها الاغنية بتنزل لكل الناس و كل الناس من حقها تقول رأيها
ياما بنسمع اغاني و بنحبها و نتأثر بيها أو نرقص عليها و احنا اساسا مش فاهمين اللغة اللى المنطوقة ده على سبيل المثال يعني

بل على العكس تماما كونك واحد بتفهم فى الموسيقي و عاجبك الخياس ده هو الشيء اللى يدعو للسخرية مش العكس

و بعدين انتوا بنفسكوا اللى قلتوا ان عندها مشكلة فى السمع و انها بتطلب دايما تعلي صوتها عن صوت الموسيقي
و انا لما اتكلمت عن الطبقة ماكنتش اقصد ان تغني الاغنية كلها على الواطي و فاهم فكرة ان الكوبليه يبقي واطي و السينيو لازم يبقي عالي
بس مش لازم يبقي عالي اوي كده و مش لازم تصرخ فيه حتي و ده كلام مش محتاج دراسة موسيقي

--------------------
Click for fullsize image

Mohamed Saed
عضو متميز
رقم العضويه 87926

This user is from Egypt
رد مقتبس:
المرسل الأصلي هو NES:
رد مقتبس:

رد مقتبس:
وانتا بالاخر ماخذ يحيى جان كrefrence؟

[sick]

بغض النظر هو مين
واحد رأيه زي رأيي ليه ما استشهد بيه ؟
واحد من برا السالمية و اكيد مش قاصد يكون توكسيك و لا ماشي بباترن معين و لا كل هالهلوسات اللى بتقنعوا بيها حالكم ان الاغنية ميجا هيت و احنا اللى حاقدين و كده [rofl]

--------------------
Click for fullsize image

NES
عضو نشيط
رقم العضويه 88605

This user is from Kuwait
أيقونه 1 مرسله في     Offline  الملف الشخصي لـ NES   البريد الإلكتروني NES   إرسال رساله خاصه جديده       تحرير/حذف المشاركه   عنوان ياهو ماسنجر /IMG/]
رد مقتبس:
رد مقتبس:
رد مقتبس:

WTF

ما قصدتك انت! وبعدين مو إنت الوحيد اللي علق على الموضوع ولا الأخ يحيى جان
قريت هالتعليق من كذا شخص وفي كذا منبر

وأي شخص فاهم في الموسيقى وفي الأصوات بيعرف ان الألحان اللي زي هذي صعب تتغنى لإنها تلعب على الـ extremes في مساحة صوت المغني فصعب انه يغير الطبقة على مزاجه لإن الـ interval بين النوتات عالي، يعني لو وطت الطبقة ما رح تقدر تصيب النوتات الواطية بالشكل المطلوب

نفس الفكرة بأغنية سابوك لأصالة او يا عالم
تبدا واطية وبعدين تروح على جوابات خيالية
هو اللحن كذا

وهالمرة بالتحديد حتى "الصريخ" مو بالسوء اللي الناس تتكلم عنه

والنفس هذا في كل الأغاني على فكرة ولكل المطربين بس المعتاد في العالم العربي إنهم يشيلونه من التسجيل فما تسمع صوت النفس وابداً ما يدل على ضعف صوت اليسا او نفسها

لا تتعب حالك، انتا بتناقش ناس فاضية وبيئة من الاخر. لا تتعب حالك! [Big Grin]

--------------------
[crepe a diem]

المشاركات: 280 | تاريخ التسجيل: نوفمبر 2009  | أرسل ملاحظه لمشرف الساحه عن هذه المشاركه
Remy
عضو متميز
رقم العضويه 9207

This user is from Lebanon
أيقونه 1 مرسله في     Offline  الملف الشخصي لـ Remy         تحرير/حذف المشاركه 
مش معقول كيف هادي شرارة صار رايق بتوزيعاته

غنية امال وهلق اليسا

كيف المشاعر بتعكس على الموسيقى! [heartpump]

--------------------
ما في توقيع

المشاركات: 28652 | من: كوكب زحل | تاريخ التسجيل: يونيو 2003  | أرسل ملاحظه لمشرف الساحه عن هذه المشاركه
Mohamed Saed
عضو متميز
رقم العضويه 87926

This user is from Egypt
NES
جرحت مشاعري [rofl]
هو الغلط عليا اني اديت قيمة لواحد نكرة زيك و رديت عليه [bye]

--------------------
Click for fullsize image

انو سافا
عضو مستمر
رقم العضويه 92056

مرة ثانية باترن السالمية يتكرر وانا مو اول واحد يجيب طاريه فـ لا تحسسوني إني قاعد أتبلى عليكم وأنا ما قصدت أي شخص بعينه، انا أتكلم بالمطلق

اوكي، انت هنا أثبت نقطتي ووجهة نظري

قولي شلون بتغني نفس المقطع بنفس الطبقة (الـ key) لكن جملة لحالها بطبقى أوطى؟ رح تضطر تغير اللحن الى لحن مختلف ونوتة مختلفة تماماً مافي حل سحري لهذا الموضوع
مافي الا انها توطي الطبقة ورح تكون خارج المساحة اللي مرتاحة فيها في كلا الحالتين
او تغنيها بصوت الراس (زي في عيونك) وما رح تكون بنفس التأثير المرجو

وبعدين من ناحية تقنية هي ادائها سليم ومافيه نشاز
وين الخياس في الموضوع؟

--------------------
 -

NES
عضو نشيط
رقم العضويه 88605

This user is from Kuwait
رد مقتبس:
المرسل الأصلي هو Remy:
مش معقول كيف هادي شرارة صار رايق بتوزيعاته

غنية امال وهلق اليسا

كيف المشاعر بتعكس على الموسيقى! [heartpump]

هادي موزع أغنية ثانية بالالبوم صح؟ [thinking]

--------------------
[crepe a diem]

Mohamed Saed
عضو متميز
رقم العضويه 87926

This user is from Egypt
رد مقتبس:

وبعدين من ناحية تقنية هي ادائها صريخ ويجيب صداع

بالظبط [applause]

--------------------
Click for fullsize image

Mohamed Saed
عضو متميز
رقم العضويه 87926

This user is from Egypt
عموما زي ما قلت
مستني رأيك الحقيقي بعد ما موجة الهوس تخف

--------------------
Click for fullsize image

الموضوع متكون من صفحات: 1  2  3  ...  306  307  308  309  310  311  312  ...  329  330  331   

إضافة موضوع جديد  إستفتاء جديد  
فتح الموضوع   تثبيت الموضوع   نقل الموضوع   حذف الموضوع الموضوع الأقدم التالي   الموضوع الأحدث التالي
 - لطباعه هذا الموضوع
إذهب إلى:

إتصل بنا | منتدى السالمية دوت نت