رد مقتبس:المرسل الأصلي هو {MarL}: اغاني الصفقة والكلمة مرتين والطبلة المسرسعة اساسا كانت موضة التوزيع بهالفترة
بركات حميد الشاعري
-
بخصوص كلامكم عن سميره و الكلاسيك و الموجه التسعيناتيه التعبانه و مزيكا البق و الطناجر انا اكثر شي استغرابه هو ثمار علاقتها الفنيه مع بليغ حمدي ، مش هي خططت و نفذت و طيرته من ايد ورده بس ما استفادت منه بشي ، اوك في ذيك الفتره عمل لها اغاني و البومات و استغلته في مجاملات وطنيه بس كل شغله معاها تغربل و تبخر و ما وصلنا منه شي، حتى اغانيها المغربيه للان في الوجدان و تتغنى في البرامج ع عكس مياته طنطاوي اخذته ع الجاهز استفادت منه ، حتى ورده بخباثه و عفويه قالت بليغ هو اللي صنع مياده خخخ اللي بالفعل عطاها كلاسيكيات مسيرتها كان جمال سلامه و احسان المنذر و بعيدا عن هوجه موجه حميد الشاعري ، بعد قدمت اعمال جيده مع محمد ضيا و الشرنوبي لحد يوم ورا يوم كانت ماشيه صح بس بعدها طرقعوا فيوزتها و اللي زاد من طرقعتها المسؤوليه تبع التجديد اللي حطوها عليها اهل الفن ، لدرجه ما بقت تفرق الاغنيه الحلوه و الناجحه من الاغنيه الفاشله و السيئه اللي مخليها مستمره للحين هو الكواليتي اللي لحد ما محتفظه به بتنفيذ اعمالها و الا هي حتى وسط هالمبالغات الحاليه انتشار اعمالها متواضع و الدليل حكي سالم الهندي عن البومها الاخير اوك فنانه كبيره و تحبوها بس ما تبيع
[ أغسطس 13, 2020, 04:47 PM: تم تحرير المشاركه من قبل: „Zak ]
مرسله في
مارل مش معترض علي كلامك و لا فارق معايا اصلا مين بدأ قبل مين و مين استمر الفكرة كلها موضوع ان سميرة مدرسة و الكل بيقلدها كلام خايب لان علي قولتك كل الطقة دي بذيك الفترة غنوا نفس الاستايل الفرق انها كملت و طورت
يعني اصالة لما تطلع تقول استحضرت روح سميرة في هيقولك ببقي عايز الطشها قلمين لان مفيش وجه مقارنة و لا تقارب و لا اي حاجه و مجرد تخيل الاغنية اصلا بصوت فشيلة فشيل ينفرني منها
رد مقتبس:المرسل الأصلي هو Mohamed Saed: المستفز ان اي حد ينزل اغنية عامل مزيكا بصوته يقولك بيقلد سميرة علي اساس ان ده حكر عليها مثلا
طبعا بيقلدوا سميرة لانها اللي ابتدت بهالنمط من الغناء ومن سنين طويلة وما عملوا اغنياتهم الا بعد اغانيها بسنين سميرة سعيد هي أول حدا غنى الستايل الهندي بالبوم عاشقة سنة 93 اغنية اسمها مش عتاب واول مطربة عربية غنت جاز باغنية باشتقلك ساعات سنة 92 بالاضافة الى انو قال جاني ومش حتنازل ضربوا السوق كله بالثمانينات لانهم دراما ومختلفين عن كل السائد وقتها
مرسله في
اول من طرح اغاني جاز هو زياد رحباني بالثمانينيات ان كان مع والدته ا و مع غيرها
و فيه فرق بين انك تقدم شي و يصير ترند او تقدمه و محد يلتفت له مثلا انغام وقت الي غنت ريفي في وحدانيه ما عملت صدى ممثل منازل او بنت اكابر لاصاله
سميره الكل كان متجاوزها في السبعينات و الثمانينات ان كان النجمات الكبار اللي سبقوها مثل ورده نجاه و فايزه او النجمات اللي يعتبروا من جيلها عزيزه رغم صغر مسيرتها و مياده رغم بعدها عن القاهره
لحني سلامه قال جاني بعد و مش هاتنازل هم اللي حفضوا ماء وجهها و الا لكانت خرجت خاليه الوفاض من هالعقدين مع اندثار و انحصار تام لاعمالها مع بليغ و اعمالها الخليجيه في فشل غير مسبوق
في عقد التسعينات النصف الاول كان فيه تفوق واضح لورده و للطيفه و حتى مياده تبروزها بدا مع ع البال و اللي اصلا فيه قلدت ورده و مياده في تعاونها مع الشرنوبي بعد سلسله نجاحاته معهن
النصف الثاني اكيد ضغطها انرفع من دخول الشاميات و على راسهن اصاله للسوق المصري بقوه مع مواصله لطيفه لنجاحاتها
عمرها ما كانت ترند و لا كانت النجمه الكبيره الاولى في اي عقد من العقود بدايه الالفيه الثالثه لا صوت يعلوا فوق صوت الثلاثي المرح و الزقاقيه
[ أغسطس 14, 2020, 09:54 AM: تم تحرير المشاركه من قبل: بعطوش ]
--------------------
المشاركات: 15652 | من: نفسيه سودة وثقالة دم | تاريخ التسجيل: مايو 2001
|