مرسله في
لو لسّه باقي.. على حبي ليك، خليني ألاقي لو حاجه واحده "حنيّنه".. لو كلمه: قولها حاول تبيّن، لو حتى كدب انّك حنيّن ! ولو مجامله : ) عشان بِجدّ أنا محتاجالها
لو مش ناسيني.. لو لسّه فيه بينك و بيني : ) حاجات لا يمكن تتنسي: إرجع عشانها.. لو لسَه عايز، تعال نرجع تاني.. جايز : جوانا حاجه انتَ وانا لسّه فـ مكانها.
- شيرين هنا ناضجه مؤمنة أي علاقه بين شخصين تحتاج مجهود والمحاولة مطلوبة وإنْ كانت fake ومش من القلب بس الكذب مع الوقت ممكن يقلب حقيقه، والاستسلام بدون ماتجبر نفسك ع المحاولة، كَسَل وضعف.
ذكاء الكاتب كون انّه مابيّن نوع البُعد، هل هم فعلاً مفترقين جسديًّا وهي تدعوه للعودة؟ أم أنهم مع بعض لكنها غربة مشاعر وبعاد عن بعض وهم مع بعض: "حاول تبيّن لو حتى كذب انّك حنيّن.. ولو مجاملة.. خليني أحس انك حبيبي بتاع زمان.."
فآخر الأغنية شيرين تتحول للحديث بصيغة الجمع "تعال نرجع تاني، جايز.. جوّانا حاجه انت وانا لسى بـ مكانها" وأعتقد الحديث بصيغة الجمع مُتعمّد، كون شيرين تعترف بالنهاية انّ حتى هي تغيرت مشاعرها عليه، وتدعوه انّهم يحاولوا سوا ويدوروا على حاجه جوّاتهم، يمكن، لسى باقيه بـ مكانها.
*بهالاغنية شيرين كأنها ترد ع نفسها بـ الأخرى بنفس المجموعة: نفسي أفهم ليه، أو يمكن هي نفسها، لكن بعد فترة النضج والاستيعاب ومواجهة الواقع. برغم انّي أرى لو لسى باقي، كـ أغنية، أكثر نضجًا من الأخرى.
[ مارس 09, 2018, 04:33 AM: تم تحرير المشاركه من قبل: سدّئت حالا يابيب ]
-------------------- المشاركات: 2095 | من: السعودية | تاريخ التسجيل: مايو 2016
|