منتــدى الســالميــه   
ملفي الشخصي | الدليل تسجيل الدخول | بحث | مســـاعدة | الألعاب | قائمة الإداريين | الصفحه الرئيسيه

الموضوع الأقدم التالي   الموضوع الأحدث التالي
» منتــدى الســالميــه » القسم الـفـنـي » الســـاحـــــــة الــثــقــافــيــة » _______-_-_For Book Lovers_-_-________ (الصفحه 10)

- إرسال هذه الصفحه لصديق!   الموضوع متكون من صفحات: 1  2  3  ...  7  8  9  10  11  12  13   
الكاتب الموضوع: _______-_-_For Book Lovers_-_-________
Paparazzi
عضو نشيط
رقم العضويه 86772

This user is from Kuwait
أيقونه 1 مرسله في     Offline  الملف الشخصي لـ Paparazzi     إرسال رساله خاصه جديده       تحرير/حذف المشاركه 
رد مقتبس:
بابراراتزى

القراية عندى فى اسوء حالاتها

مجرد ما افتح كتاب يا اقرا صفحة و اسيبه او انااااام ...بجد بقت حاجة مستفزة و حصلتلى مع كذا كتاب

متهيألى عشان عندى حاجات كتيييييييير فى دماغى بفكر فيها...It's just very sad

[iwantattention] [iwantattention] [iwantattention]

أول شي ... ولكم باك ... للموضوع ...

المشكلة إللي انتي فيها ... أنا قدرت أتحايل عليها ...

قمت بدال ما أقرى قبل ما انام ... أقرى أول ما أأقعد من النوم ... [rofl]

و نجحت الطريفة معاي ... إذا عندي محاضرات و لا شغل الصبح ... أقعد مبجر أكثر من العادة ... ساعة ... تشبع غروري في القراية ...

جربي هالشي ... and I hope it will work for you

رد مقتبس:
المهم...كنت بقرا فى كتاب باولو و سيبته...و كتاب نارنيا مكملتهوش i lost it اصلا ... قلت اقرا فى كتاب men from mars, women from venus
[Confused] ما ادري شنو أقول ... [Confused]

you seemed really interested in the Narnia books ... YOU LOST IT !! [Mad]

رد مقتبس:
The Book Thief

added to my list 7'alas, i'll try finding it and buying it..

please, at your situation, dont add anything to your list ... just read what you already have ...

(بالمناسبة ... عندي 25 كتاب شاريهم ... و على الويتنج ليست منذ قرون ... [iwantattention] )

رد مقتبس:
and i'm very keen to know what u'll think abt the kite runner, and if u'll love it more the 1000 splendid or not...

انا اشتريت الكوفر اللى عليه بوستر الفيلم برضه...which is cool 4 me...does the cover matter to u???

[Frown] باربي ... أجلت الكتاب ... حسيت إني مو محتاج موضوع مثل هالموضوع في الفترة ... بس أوعدج قريب قريب جدا ... !!! [Frown]

و على الكوفر ... أنا ما كنت حاب كوفر الفلم ... بس شريته لانه متحمس ... و sometimes it matter when the cover is beautiful ... I like to collect nice books and limited editions [cleverman]

رد مقتبس:
بالنسبة لاحلام مستغانمى...طبعا مفيش اى حاجة تضاهى "ذاكرة الجسد" ... "فوضى الحواس" كمان رووووعة بس اقل مستوى...يمكن اكتر حاجة عجبتنى كانت الحبكة الغريبة للقصة و المفاجأت الغير متوقعة...u'll find it out urself when u read the book

ألحين واصل نص الكتاب ... او اكثر بشوي ... عجبتني طريقة القراية ... و عنصر "توقع الغير متوقع" في الرواية ...

و الشخصية الرئيسية ... كل مرة أحس إني ممكن أتوقع إللي بتسويه ... بس دايما أطلع غلطان ...

لحد الحين ... كونت انطباع إيجابي عن الكتاب ... لدرجة إني ممكن أرجع أقرى "ذاكرة الجسد" علشان أقارن بينهم ...

لأني حاب "فوضى الحواس" أكثر ... لحد الحين ...

رد مقتبس:
انا عندى "عابر سرير" بس لسه ما قريتها...maybe I should start reading it
إشرايج ... نقراه مع بعض ... نطري علي أخلص فوضى الحواس ... و ممكن نرجع الـreading club بهالكتاب ...

خصوصا انه له شعبيه ... و أغلب الناس يعرفون عن روايات احلام مستغانمي ... ؟؟؟

رد مقتبس:
I know Paparazzi u'll kill me now

[help] لا تعلييييق [help]

من بعد كل المحاضرات إللي عطيتج إياهم ... و همن مصرة ...

المهم ... انا بعد قلت خلني ادش بعالم الفامبيرز رومانس إللي شاغل الدنيا هاليومين ...

ما رح اجرب من توايلايت ... بس

شريت هالسلسلة ...

-

Dead Until Dark أو The Southern Vampire Mysteries

إللي اقتبسوا منها مسلسل True Blood

سمعت وايد عن المسلسل .. بس ما شفت منه شي ...

و فيه ناس وايد حابته .. مع إنه تكنسل ... بس الأصداء وايد حلوة عنه ...

و اهم شي أنه كتب adults مو مراهقيين ... <<< أبدا ما قاعد ألطش أحد

بادي بأول كتاب ... quick read ... و القصة فيها احداث وايد ...

بس بنفس الوقت ... ما يعتبر من الكتب الثقيلة ... إللي فيها عمق أدبي ...

المهم ... انا عندي 8 كتب ... لاني شاري البوكس سيت ... و الله يعين ... مدامدني بديت لازم اخلصهم ... [cleverman]

المشاركات: 516 | من: Kuwait / Scotland | تاريخ التسجيل: نوفمبر 2008  | أرسل ملاحظه لمشرف الساحه عن هذه المشاركه
Barbie Girl
عضو فعال
رقم العضويه 16155

This user is from Egypt
أيقونه 1 مرسله في     Offline  الملف الشخصي لـ Barbie Girl   البريد الإلكتروني Barbie Girl   إرسال رساله خاصه جديده       تحرير/حذف المشاركه 

Paparazzi

I was just going to add a new post when I found ur reply...really enjoyed reading it...glad that u finally replied [Smile]

رد مقتبس:

المشكلة إللي انتي فيها ... أنا قدرت أتحايل عليها ...

قمت بدال ما أقرى قبل ما انام ... أقرى أول ما أأقعد من النوم ... [rofl]

و نجحت الطريفة معاي ... إذا عندي محاضرات و لا شغل الصبح ... أقعد مبجر أكثر من العادة ... ساعة ... تشبع غروري في القراية ...

جربي هالشي ... and I hope it will work for you

yea that's what I'm planning to do...I need to make extra effort so I get back my passion 4 reading.. coz that's really sad [Frown] [Frown]

رد مقتبس:

you seemed really interested in the Narnia books ... YOU LOST IT !! [Mad]

U won't be mad at me anymore as I have good news [Big Grin] [Big Grin]

رحت المكتبة امبارح و لقيت المجموعة كاملة فى كتاب واحد فاشتريته

هخلص الكتاب الاول و اكمل الباقى

رد مقتبس:
please, at your situation, dont add anything to your list ... just read what you already have ...

(بالمناسبة ... عندي 25 كتاب شاريهم ... و على الويتنج ليست منذ قرون ... [iwantattention] )

yea and look who's talking [rofl]

انا قلت احمس نفسى شوية ...بس فعلا عندى كتب كتيييييييييييييير ناوية اقراهم

اشتريت مع نارنيا ,Persepolis

-

سمعت عنه كتير طبعا...and i gotta say that the idea of the cartoons got me all excited since I'm a HUGE fan of mickey mag [Big Grin] [Big Grin] [Big Grin]

I thought it's gonna be fun reading conversations between the characters using pictures instead of long boring paragraphs

و الكتاب التالت هو...احم احم

.
.
.
.
 -

I think I better run now [Big Grin] [Big Grin] [Big Grin] [Big Grin]

هو انا اصلا اشتريته عشان اختى عايزة تقراه...و حتى كنت هشتيرلها New Moon بس مكنش موجود فى المكتبة...

بس انا عاملة حسابى انى اقراه...I really liked the twilight movie , hope the novel is as good

رد مقتبس:

حسيت إني مو محتاج موضوع مثل هالموضوع في الفترة ... بس أوعدج قريب قريب جدا ... !!! [Frown]

no problem, but u have only one month be4 I start nagging again [Big Grin] [Big Grin] [Big Grin]

رد مقتبس:

و الشخصية الرئيسية ... كل مرة أحس إني ممكن أتوقع إللي بتسويه ... بس دايما أطلع غلطان ...

بالضبط و يمكن دى كانت اكتر حاجة حبيتها فى الكتاب...

and don't worry, there r still more surprises 2 come [Big Grin]

لما تخلص نتناقش فيه

رد مقتبس:

إشرايج ... نقراه مع بعض ... نطري علي أخلص فوضى الحواس ... و ممكن نرجع الـreading club بهالكتاب ...

I'm sooooooooooooo in...اوكى خلص "فوضى" و نبتدى عابر سرير مع بعض...

رد مقتبس:

المهم ... انا بعد قلت خلني ادش بعالم الفامبيرز رومانس إللي شاغل الدنيا هاليومين ...

لااااااااااااااااااا...توايلايت و بس

رد مقتبس:

yea I can see this clearly [rofl]

True blood ممكن اشوف المسلسل..بس الروايات مش عارفة مش متخمسة

يلا I'll keep u updated with my reading news

[ ديسمبر 10, 2009, 10:03 PM: تم تحرير المشاركه من قبل: Barbie Girl ]

--------------------

-

المشاركات: 5090 | من: Egypt | تاريخ التسجيل: يوليو 2004  | أرسل ملاحظه لمشرف الساحه عن هذه المشاركه
randomly
Smart Star 2
رقم العضويه 13811

This user is from United Arab Emirates
أيقونه 1 مرسله في     Offline  الملف الشخصي لـ randomly     إرسال رساله خاصه جديده       تحرير/حذف المشاركه 
رد مقتبس:
المرسل الأصلي هو AHMADZ:

i want to start reading books  -
but i get bored really quick so
it has to be something really interesting
i read a few pages of the original sex and the city
books but since its been made into a show
i feel like i have read it all
[Razz]

whats your opinion about kathy griffin book ?
or maybe something like a romantic novel [battingeyelashes]

قريت كتاب كاثي غريفن من قرابة الشهر, أنصحك تاخذه!!

بالكتب شوية آخذ راحتي لكن Official book club selection بتلاحظ عمرك تطير بالصفحات

لأنه كل فصل قرابة العشرين صفحة والحيلو انه ستايل كاثي المتعودين عليه موجود بكل سطر

فما تحس إنها شخصية تحاول تكون جادة. الكتاب هم يحمل مطارح سودة في حياتها وبعضها يكسر الخاطر

--------------------

-

المشاركات: 7100 | من: || Dubai || | تاريخ التسجيل: فبراير 2004  | أرسل ملاحظه لمشرف الساحه عن هذه المشاركه
Rasta GirL
عضو مستمر
رقم العضويه 87591

This user is from Canada
أيقونه 1 مرسله في     Offline  الملف الشخصي لـ Rasta GirL   الموقع المفضل للعضو     إرسال رساله خاصه جديده       تحرير/حذف المشاركه 

رد مقتبس:
المرسل الأصلي هو Paparazzi:

[QUOTE]

ما رح اجرب من توايلايت ... بس

شريت هالسلسلة ...

-

Dead Until Dark أو The Southern Vampire Mysteries

إللي اقتبسوا منها مسلسل True Blood

سمعت وايد عن المسلسل .. بس ما شفت منه شي ...

و فيه ناس وايد حابته .. مع إنه تكنسل ... بس الأصداء وايد حلوة عنه ...

Im a HUGE fan of Twilight [Embarrassed] [Embarrassed]

في البداية قبل ما اقراه كنت نفس رايك تقريبا

لا يمكن ابداا افكر اقراه ولا حتى اشتريه [Big Grin]

لكن اجاني أول كتاب (Twilight) هدية فقلت يلا حتسلى

والصدمة اني ادمنت عليه [heartpump] [heartpump]

لدرجة اني رحت جبت المجموعه كاملة [crazy]

وقريتهم في اسبوع او حتى اقل , عن جد ما كان عندي شي

غير هالكتب بإيدي حتى من الغرفة ما كنت اطلع

وصرت اندم كيف كنت دايما بمر قدامون بالمكتبة وما بشتريهم

try to read it, maybe you'll like it

+

رد مقتبس:
المرسل الأصلي هو Barbie Girl:

[center]

و الكتاب التالت هو...احم احم

.
.
.
.
 -

I think I better run now [Big Grin] [Big Grin] [Big Grin] [Big Grin]

هو انا اصلا اشتريته عشان اختى عايزة تقراه...و حتى كنت هشتيرلها New Moon بس مكنش موجود فى المكتبة...

بس انا عاملة حسابى انى اقراه...I really liked the twilight movie , hope the novel is as good

اختيار موفق [super] [super] [super]

الحقيقة هو صعب اختار بين المجموعه كاملة

بس لو صح لي أكيد أكيد بختار eclipse

مارح ضيف شي تاني ,, بنطر لغايت ما تخلصيه

مشان اسمع رايك [Cool]

--------------------

-

❤❤ الله، الوطن والأمير ❤❤

المشاركات: 3965 | من: قـلب هيـــــفاء وهــبي | تاريخ التسجيل: فبراير 2009  | أرسل ملاحظه لمشرف الساحه عن هذه المشاركه
Wajdi Algoul
عضو فعال
رقم العضويه 84098

This user is from Libya
أيقونه 1 مرسله في     Offline  الملف الشخصي لـ Wajdi Algoul   البريد الإلكتروني Wajdi Algoul   إرسال رساله خاصه جديده       تحرير/حذف المشاركه 
Hi guys

أو أول مرة راح جرب أقراء قصة بالانجليزي

وراح أبد بهذة القصة The Winner Stands Aloneأنتم شو رايكم في البداية

عندي أقتراح

ليش كل مرة عضو يقترح كتا يتم قراءة من كل الاعضاء في هذه الموضوع ولمدة أسبوع أو2 ...وبعد هيك نتناقش فيه

--------------------

Click for fullsize image

Click for fullsize image
2016

المشاركات: 5658 | من: Libya | تاريخ التسجيل: مارس 2008  | أرسل ملاحظه لمشرف الساحه عن هذه المشاركه
Paparazzi
عضو نشيط
رقم العضويه 86772

This user is from Kuwait
أيقونه 1 مرسله في     Offline  الملف الشخصي لـ Paparazzi     إرسال رساله خاصه جديده       تحرير/حذف المشاركه 
... هيفا لوفر ...

أنا عن الحلف ... قريت من توايلايت ... تقريبا 20-30 صفحة ...

و أسلوب الكتاب ... ماعجبني أبدا أبدا ... و فيه ريفيوز على النت ...

خلتني أحرم ألمس أي شي من إيد ستيفاني ماير خانوم ...

وجدي ... حياك ... بالنسبة لي The Winner Stands Alone ... الكتاب منيح ... بس مو واااو ...

و إذا انت مو متعود إنك تقرى إنجلش ... أظن إنك راح تمل شوي ... لأنه فيه تمطيط حبتين بالكتاب ...

و على اقتراحك ... ملينا و إحنا نعيد و نزيد بهالأسطوانة المشروخة ...

محد متشجع حق ريدنق كلوب ...

يا ريت لو يكون فيه مناقشة جماعية مخصصة لكل كتاب ...

==========

آخر قراءاتي ...

خلصت "فوضى الحواس" ... و الكتاب الأول من dead until dark ... و كتاب بعد

و توني ألحين ألحين ... خلصت "The Kite Runner" ... و على طول بعدها انتحرت بالفلم ... المقتبس عنه ...

اليوم الحاله مأساوية عندي ... الكتاب مؤثر ... و لعب بأعصابي لعب ...

و الفلم ... بعد حبيت الـAdaptation ....

بروح انام ... و ردي الياي ... أكتب رايي ... و أفصفص الكتاب ...

ps باربي ... اخييييرا ... قريته ... باركيلي [Razz]

المشاركات: 516 | من: Kuwait / Scotland | تاريخ التسجيل: نوفمبر 2008  | أرسل ملاحظه لمشرف الساحه عن هذه المشاركه
Barbie Girl
عضو فعال
رقم العضويه 16155

This user is from Egypt
أيقونه 1 مرسله في     Offline  الملف الشخصي لـ Barbie Girl   البريد الإلكتروني Barbie Girl   إرسال رساله خاصه جديده       تحرير/حذف المشاركه 

El-haifa lover

thx 4 the support [rose] ...I needed it [bgrlaugh]

اللى مضايقنى فى الكتاب so far ان مشهد واحد فى لوكيشن واحد بياخد وقت طويييييييييييييييييل....

but so far i'm enjoying it...

صحبتى بتقولى New Moon احلى كتاب فيهم...

and as u can see, I'm a huge fan of the Movie..

Edward [heartpump] [heartpump] [nut] [nut] [nut] ...Bella [kiss] ...even Jacob [heartpump]

when I finish I'll let u know [Wink]

(^^...وجدي...^^)

welcome on board

انا انصحك بقراءة "The Kite Runner"... الكتاب يشد و فيه احداث و مؤثر بشدة [crying]

و لو تحب تقرا لباولو كويلو...ممكن تقرا فى الاول "The Alchemist" .... و دى الرواية اللى حققتله الشهرة الخزعبلية بتاعته...

لما تبتدى تقرا قولنا and keep us updated

Paparazzi

قريته فعلا yesssssssssssssssss [dance] [dance] [dance] [dance] ....

و انا اقول انت غاطس فين كل ده [bgrlaugh]

انا عايزه ردك بسرعة شديدة و بالتفصيل الممل و ليا رد اكيييييييييييييد...

بس بليز ما تطول عايزة اعرف رأيك... و فى الفيلم كمان...

يلا waiting....

--------------------

-

المشاركات: 5090 | من: Egypt | تاريخ التسجيل: يوليو 2004  | أرسل ملاحظه لمشرف الساحه عن هذه المشاركه
Becksology
عضو فعال
رقم العضويه 37651

This user is from Great Britain
أيقونه 1 مرسله في     Offline  الملف الشخصي لـ Becksology   البريد الإلكتروني Becksology   إرسال رساله خاصه جديده       تحرير/حذف المشاركه 
this is a great topic i just came across lol

anyways i ve been made to read in the past books that i never liked (university lol) most of them were of no interest but in the last couple of years i am reading MY books lol
they are all about political theories and politics, if u r interested tell me and i ll enlist them for u

i really suggest u start reading books on politics not exactly theories but books like interventions by chomsky and see the how the global governance is happening lool mama america hehehehe

anyways enjoy anything u read that's the most important

cheeeeeers

المشاركات: 4436 | تاريخ التسجيل: أغسطس 2005  | أرسل ملاحظه لمشرف الساحه عن هذه المشاركه
Wajdi Algoul
عضو فعال
رقم العضويه 84098

This user is from Libya
أيقونه 1 مرسله في     Offline  الملف الشخصي لـ Wajdi Algoul   البريد الإلكتروني Wajdi Algoul   إرسال رساله خاصه جديده       تحرير/حذف المشاركه 
رد مقتبس:
المرسل الأصلي هو Barbie Girl:

El-haifa lover

thx 4 the support [rose] ...I needed it [bgrlaugh]

اللى مضايقنى فى الكتاب so far ان مشهد واحد فى لوكيشن واحد بياخد وقت طويييييييييييييييييل....

but so far i'm enjoying it...

صحبتى بتقولى New Moon احلى كتاب فيهم...

and as u can see, I'm a huge fan of the Movie..

Edward [heartpump] [heartpump] [nut] [nut] [nut] ...Bella [kiss] ...even Jacob [heartpump]

when I finish I'll let u know [Wink]

(^^...وجدي...^^)

welcome on board

انا انصحك بقراءة "The Kite Runner"... الكتاب يشد و فيه احداث و مؤثر بشدة [crying]

و لو تحب تقرا لباولو كويلو...ممكن تقرا فى الاول "The Alchemist" .... و دى الرواية اللى حققتله الشهرة الخزعبلية بتاعته...

لما تبتدى تقرا قولنا and keep us updated

Paparazzi

قريته فعلا yesssssssssssssssss [dance] [dance] [dance] [dance] ....

و انا اقول انت غاطس فين كل ده [bgrlaugh]

انا عايزه ردك بسرعة شديدة و بالتفصيل الممل و ليا رد اكيييييييييييييد...

بس بليز ما تطول عايزة اعرف رأيك... و فى الفيلم كمان...

يلا waiting....

انا بديت أقراء القصة وراح علق علي كل chapter

وهلا صار وقت تعليق علي
My comments on the book
FOLLOW MY DREAM – BUT WHICH ONE?

عجبي في البدية العديد من التسألات الي طرحة بويلو like this

Yes, you may reach the goal society has fed you – but will you be satisfied? Will you be whole? Will you be in peace? This cycle of possession never ends – because the moment that you think that you have reached your goal another desire creeps in. And how can you find rest when it is the hunt that moves you?
While people are connected – omniscient thanks to their mobile phones and GPS – they all speak the same words, fight for the same goals, and crave the same things. How could it be otherwise? If fashion exists it is precisely because you can mold the desire of the masses – or how else could a bag, a dress impose itself as necessary?

عندها أسلوب في الكتابة يشد في البدية وبعدين ينفر القاري من القراء...غريب جدا

--------------------

Click for fullsize image

Click for fullsize image
2016

المشاركات: 5658 | من: Libya | تاريخ التسجيل: مارس 2008  | أرسل ملاحظه لمشرف الساحه عن هذه المشاركه
Paparazzi
عضو نشيط
رقم العضويه 86772

This user is from Kuwait
Happy New Year

و كل عام و أنتو بخير ... يا قرّاء السالمية ...

حبيت الموضوع قام يصير فيه دماء جديدة ...

و انا أول رد بالـ2010 ...

======================================

... وجدي ...

شكلك جد متحمس على the winner stands alone

و الله ... جني برجع أقراه مرة ثانية بسبتك ... !!

و انا أظن إن الحجه باربي ... عندها الكتاب ... و ناوية تقراه ... !!!!

... Becksology ...

welcome on board ... [Smile] ...

بالنسبة لي ... أنا ما تستهويني السياسة ... بس ممكن ليش لأ ...

يا ريت لو تحط لنا كتب سياسيةعجبتك ... و ممكن تشجعنا ...

======================================

مثل ما وعدتكم ...

My Review on "The Kite Runner" - By: Khaled Hosseini

Click for fullsize image

هالريفيو ... راح يكون مكس بين الكتاب و الفلم المقتبس عنه ...

لأني قريت الكتاب ... و على طول شفت الفلم ...

ففي شغلات تلخبطت ببعض ... و ما ادري شنو من الكتاب و شنو من الفلم ...

[SPOILERS 100%]

اول شي ... بعد ما سوي بحثي عن الكتاب ... استوعبت شنو سبب الضجة إللي عليه ... و خصوصا بأميركا ...

الكتاب أول ما نشر ... كان في الـ2003 ... و أحداث 11 سيبتمبر ... تقريبا لي ألحين فريش ...

فالناس ... كان حابين يعرفون عن خلفية أفغانستان كبلد ... و الكتاب عطاهم إللي يبونه ...

و أشبع رغبتهم ... مثل ما يقولون ...

بالنسبة لي ... حبيت النص (أو خلني أقول الثلث) الأول من الكتاب ...

و جد جد ... الاجواء إللي عطاها الكاتب في تصوير حي أو شارع "خان أكبر" إذا ما كنت غلطان ... كان مو طبيعي ...

البيت إللي كان يعيش فيه أمير و حسّان (أهو اسمه حسّان و لا حسن؟؟) ... كان من الشغلات إللي تثبتت بعقلي على طول ...

و جد بآخر الرواية ... حنييت للبيت مثل ما حن البطل بعد ما رجع من غربته ...

هالجزء كان كله حلو ... من اول مشهد ... إللي خلق جو من الفضول ...

إلين سرد الماضي لكل الشخصيات ... و حبيت اختيار الكاتب لشخصية حسّان و أبوه الـHazara ... و شلون كانت نظره المجتمع لهم ...

علاقة أمير ... مع أبوه ... كانت أحلى شي استمتعت فيه على طول الكتاب ...

حسيتها وايد حقيقيه ... علاقه نقدر نقول عليها متوترة و عاصفه ... بس بنفس الوقت ما تخلو منها روح الأبّوة و الحب الغير مشروط ...

و بالنسبة لي ... شخصية أبو أمير ... أحلى شخصية عندي بالكتاب ... مع إنها أبدا ما هي شخصية سوّيه 100% ...

بس حبيت فلسفة الأبو ... و طريقة تفكيره ... بغض النظر عن ماهيه أفكاره الدينية ... و الاعتقادية ...

بس بالفعل حبييت ... اعتقاده بانه السرقة إنها الخطيئة الوحيدة ... و باجي الخطايا ... تعتبر مشتقه منها ...

حبييت ... شلون استهزئ بالمتشددين ... و المتديين ... و برر استهزاءه بأنهم يفكرون إنه الدين موجود بـ"كتاب" ما يفهمون لغته ... لكن الواقع ... الدين موجود بالقلوب ... و طريقة حياة و فلسلفة ...

ما أبي أول وايد ... المشاهد الدرامية كثيرة في أول ثلث ... إلين ما نوصل مشهد الذروة ... و إللي اهو مسابقة الطيارات الورقية ...

و الاعتداء الجنسي إللي تعرض له حسان ... و إللي شهده صديقة أمير بدون ما يتحرك و لا يتكلم بنص اعتراض أو نوع من الدفاع ...

أتوقع فيه مقابله للكاتب شفتها بالـbonus features بالديفيدي ... تكلم الكاتب عن هالمشهد بطرية شعرية ...

يعني ... وصف شخصية حسّان في مشهد الاغتصاب ... بأنها كنايه عن أفغانستان على مر الحروب إللي شهدتها ...

و شخصية أمير ... إهي تعبّر عن الـinternational communitiy ... إللي ظل يشاهد افغانستان و إهي تنتهك حرياتها ... بس ظل ساكت و لا تدخل بأي رده فعل ...

المهم ... ننتقل للثلث الثاني ... انتقال أمير و أبوه لأمريكا بعد الاحتلال الروسي ...

يمكن حبيت الاحداث أللي صارت قبل ما يوصلون لأمريكا ...

بس لما صار انتقال كبير في الأحداث الزمنية بالقصة ... و استقروا بأميركا ... و أستمرت الاحداث لكن بعد 15 - 20 سنه من انتقالهم ...

ما ادري ليش ... ما حبيته هالجزء إطلاقا ... حسيته ضيّع الهدف من الرواية ... و أختلطت الخيوط عند الكاتب ... !!

يمكن الEditing إللي كان بالفلم ... لو تطبق على الرواية ... كان ممكن مستوى الكتاب يرتفع عندي ...

أما الجزء الثالث و الاخير في الرواية ... إللي ممكن يتلخص في جمله "رحيم خان" ... صديق أبو أمير الصدوق ...

There is a way to be good again, Amir

كان أفضل من إللي قبله ... بس همن فيه شويه تمطيط ... و فيه مصادفات غير منطقيه ...

ما حبيت أنه يكون الطالباني إللي أخذ ولد حسّان "سهراب" ... أهو نفسه "عاصف" ... إلللي اغتصب حسّان لما كان طفل ... !!!!!

مع إني حبيت مشهد المواجهه بينه و بين أمير ... لما دخّل سهراب و أهو يرقص ... كان من أكثر المشاهد المقززه .. بالكتاب و بالفلم ...

من المصادفات الثانية ... الشحّاذ إللي ألتقى فيه أمير بعد ما رجع للحي إللي كان يسكن فيه ...

و أكتشف إنه كان مدرّس زميل أمه إللي توفت مع ولاده أمير ...

[thinking]

أبدا ما قتنعت بهالخط الزايد عن اللزوم ... و كان ممكن تكون فيه شغلات ابداعيا احلى ... !!

التمطيط إللي ابدا ما استسغته ... إجراءات الفيزا حق سهراب ... و شلون كان يبي يوديه حق ميتم ثاني في باكستان ... بس طلع الميتم أصلا ماكان فيه ميتم من الأصل ...

و كانت لعبه من رحيم خان ... هالجزء ... كان أبدا ماله داااعي ... و الفلم تعامل مع هالجزء الخامل من الرواية بطريقة أكثر حيوية ... بنظري

و بعد هروب سهراب من أمير المتكرر ... بدون ما يكون فيه استعمال درامي ... ممكن يسجل قضية ...

يمكن الفصل إللي ينتهي بأنتحار سهراب في الحمام ... كان كافي بأن يوصل المعلومه ... بأن الولد تعقد من الأحداث إللي مر فيها ...

من فقدان الام و الأب بصورة غير عادله و لا إنسانية ... و الميتم إللي كان أشبه بدار أشباح للأطفال ...

وصولا إلى التحقير النفسي و الجنسي ... إللي تعرض له لما اشتروه الطالبانيين ...

بالنسبة لي كان من الممكن إني اتعاطف أكثر مع سهراب ... بس أحس الكاتب خبص شوي بآخر 3-4 فصول ...

===========================================

بشكل عام ... الكتاب يستحق القراية ... و فيه أشياء فعلا interesting ... تتعلق بأفغانستان ...

و جغرافيه أفغانستان ... اجتماعيا ... دينيا ... ثقافيا ... و إنسانيا ...

و الاقبال الكبير عليه من الغرب ... كان بمحله ... خصوصا في الظروف إللي قاعد يعيشها الشرق الأوسط ... او المسلمين في الوقت الحاضر ...

احسه لطّف الجو شويه ... و فعلا مثال لفعاليه الكلمة و قوتها على البشر ...

ممكن أعطيه ... 3.5 من 5 ... أو ممكن 4 ... !!

Paparazzi
عضو نشيط
رقم العضويه 86772

This user is from Kuwait
[Big Grin] [Big Grin] [Big Grin] [Big Grin]

ما عندي شغل ... قلت أرفع الموضوع ... صار له مده مغبر ...

و لا أحد راضي يكتب فيه شي ...

[help] [help]

Barbie Girl
عضو فعال
رقم العضويه 16155

This user is from Egypt
كتبت رد طويل عريض و راااح [crying] [crying] [crying]

مش قادرة اكتب تانى بجد مقهورة [Mad] ...لى رد اخر بعدين بقى [Frown] [Frown]

--------------------

-

Barbie Girl
عضو فعال
رقم العضويه 16155

This user is from Egypt

باباراتزى...عندى رد مطول على كلامك بس خلينى اقولكم الاول عن تجربتى عن معرض الكتاب بما انى رحته امبارح...

طبعا معرض الكتاب من الحاجات الرائعة اللى بفتخر انها بتتعمل عندنا فى مصر [heartpump] ...وجود كمية الكتب و دور النشر و الكتّاب فى مكان واحد شىء يدعو للفخر بجد..

والدى اللى يرحمه معودنا اننا نروحه كل سنة... ما قدرنا نروحه السنة اللى فاتت عشان والدى الله يرحمه كان فى المستشفى... فكان بقالى سنتين ما رحته... و كنت مشتاقة لجوه الحقيقة [Big Grin]

رحته و قررت اكون محليه و اشترى كتب عربى و بس [bgrlaugh] ...الفترة اللى فاتت كل الكتب اللى اشتريتها كانت English فقررت ارجع للعربى تانى عشان افتقدته... و يمكن للمحلى اكتر...

اشتريت كتاب احلام مستغانمى الجديد [heartpump] ...

-

و لقيت جواه سى دى جاهدة وهبى...اتحمست اسمعه...

اشتريت كتابين لاهداف سويف-معرفش سمعت عنها او لأ-...بس انا سمعت عنها كتير و عمرى ما قريتلها...

ليها كتب بالEnglish ...بس اشتريت كتبها بالعربى...متهيألى هى كتباهم بالعربى مش مترجمين ...

اشتريت لاحمد خالد توفيق -افتكرتك اول ما شفت كتبه و قررت اشترى كام كتاب ليه [bgrlaugh] -...

اشتريت لكتّاب مصريين كبار ...بس يمكن اهم اربع كتب اشتريتهم كانوا لاربع كتّاب اتشرفت انى قابلتهم فى حفل توقيع كتبهم..كتبولى اهداءات على الكتب و اتصورت معاهم ....رغم ان الدنيا كانت زحمة جدااااااااااااا... بس It's worth it و انبسطت جدا...

اول حد شفته كان جلال امين..جه قبل الميعاد بربع ساعة...مفكر مصرى محترم و رائع... من اشهر كتبه "ماذا حدث للمصريين"... والدى الله يرحمه كان بيحبه و يحترمه و هو اللى حببنى فيه...

اشتريت كتابه الجديد "رحيق العمر" و هو تكملة سيرته الذاتيه فى كتابه " هكذا علمتنى الحياة"...

الراجل كان راااائع و محترم جدا... رغى معايا انا و اختى و كتبلنا اهداء على الكتاب و اتصور معانا...

و بعدين شفنا علاء الاسوانى بس الزحمة كانت رهييييييييبة ...و كان لطيف برضه و البنت اللى كانت واقفة قدامى جابت كل كتبه تقريبا و خلته يكتبلها عليهم... و اتصورت معاه كتييييير و هو كان ظريف اوى و رغى معاها برضه..انا خليته يمضيلى و مشيت ...

اشتريت كتاب علاء الاسوانى الجديد "لماذا لا يثور المصريون"... الكتاب سياسى طبعا و هو تجميع لمقالاته اللى كتبها فى جرايد كتير... هو واحد من المعارضين المصريين و دماغة بتعجبنى فتحمست للكتاب [super] ...

علاء الاسوانى هو كاتب رواية "عمارة يعقوبيان" و بعديها رواية "شيكاجو"...ما حبيت شيكاجو غير جزء منها ... و عمارة يعقوبيان عجبتنى جداااا رغم تحفظاتى على شوية حاجات...بس انا بتعجبنى دماغه عامة و مقالاته بالذات لا غبار عليها...

بعدين شفت بلال فضل [heartpump] [heartpump] [heartpump] ... هو كاتب ساخر و مؤلف افلام- ابو على, خالتى فرنسا , حاحا و تفاحة [Roll Eyes] -... سيبك من افلامه... مقالاته فى الدستور كانت مبهرة و ممتعة لاقصى حد...بالذات لما كان بيكتب عن كتبه المفضلة كان رااااائع... الراجل موسوعة كتب و اسلوبه رائع...واحد برضه من المعارضين المصريين الرائعين ... اسلوبه ساخر و كوميدى يعرف يضحكك و انت بتبكى من الحزن...

كان دمه خفيف جداااااااا... اشتريت كتابه الجديد "ضحك مجروح" ...و كتبلى اهداء برضه...و لما طلعت اكتشفت ان الكتاب مش معايا و انى ضيعته-مسطولة كالعادة [bgrlaugh] -...اشتريته تانى و دخلت فى الزحمة و خليته يكتبلى تانى... قلتله كتابى ضاع...كتبلى فى اخر الاهداء "ربنا يعوض عليكى " [rofl] [rofl]

اخر كاتب كان خالد الخميسى و هو من الكتاب الجداد... اول كتاب ليه و اللى صنع شهرته هو كتاب "تاكسى"... الكتاب عبارة عن قصص - رغى- سواقين التاكسى... اللى بييجى مصر يعرف أد ايه سواقين التاكسى رغايين...و هو كان بيرغى معاهم و كلامهم حطه فى كتاب رائع بيعكس حالنا...

خالد الخميسى ليه كتاب جديد اسمه "سفينة نوح" متحمسة جداااااااا انى اقراه... الراجل برضه كان رائع و اتصور مع اختى...معرفتش اتصور معاه من الزحمة...

حبيت الناس دى اكتر لما شفتهم على الطبيعة...بجد مفيش اختلاف بينهم فى الحقيقة عن ما هما فى التلفزيون... انبسطت جداااااااا كانت تجربة حلوة رغم الزحمة... حسيت انهم ما خذلونى طلعوا محترمين و رائعين زى ما توقعتهم [super]

هحط الصور لو عايزين...

المعرض كبييييييير عمرى ما قدرت اخلصه كاملا... و كنت رايحة من غير اى كتب معينة فى دماغى فمقدرتش استفيد اوى... كان نفسى اشترى كتب لكتّاب عرب اكتر...

الكتب الانجليش عامة بحصلها من مكتبات عادية..دخلت مكتبة الAUC فى المعرض و ما حبيتها...ترتيبهم للكتب كان سىء ...

دار الشروق و مدبولى كانوا الافضل...معرفش كان فيه مكتبة "ديوان" فى المعرض و لا لأ بس هى مكتبتى اصلا فلو موجودة كانت هتبقى رائعة برضه...90% من كتبى بتبقى من ديوان...

ممكن اروح المعرض تانى مع اصحابى لو فاضية...لو حد عنده اقتراح يقللى بليز...

انا عارفة انى محلية اوى عشان بتكلم عن كتب و كتّاب مصريين اعذرونى بقى...

حاليا بقرأ كتاب بلال فضل و عاجبنى كالعادة [super]

[ فبراير 07, 2010, 05:54 PM: تم تحرير المشاركه من قبل: Barbie Girl ]

--------------------

-

Barbie Girl
عضو فعال
رقم العضويه 16155

This user is from Egypt

... وجدي ...

ايه اخبار القراية عندك؟؟..ايه اخبار the winner stands alone...خلصته و لا لسه؟؟؟

ياريت تقولنا ايه رأيك فى الكتاب..
-----------------------------------

becks

welcome on board man...

I read politics 2, but our politics [Big Grin] [Big Grin] [Big Grin] , Egyptian and Arab

theories mesh ay 7aga [Big Grin] [Big Grin] [Big Grin] [Big Grin]

I'm into reading abt politics , it would be gr8 to join us w/ ur

list of ur favorite books...

waiting 4 u [Wink]

--------------------------------
Paparazzi

رد مقتبس:

الكتاب أول ما نشر ... كان في الـ2003 ... و أحداث 11 سيبتمبر ... تقريبا لي ألحين فريش ...

فالناس ... كان حابين يعرفون عن خلفية أفغانستان كبلد ... و الكتاب عطاهم إللي يبونه ...

و أشبع رغبتهم ... مثل ما يقولون ...

بالضبط باباراتزى... انت جبت المفيد... لما كتاب يعمل ضجة كده فى امريكا و اوروبا ...مش بس عشان كتاب رائع و جامد...عشان بيديهم اللى

هما عايزينه...

اضيف من عندى ان اللى الامريكان بالذات عايزينه هو justification للى بيعملوه فى افغانستان...و لما كاتب افغانى يصور البشاعات اللى

عملوها طالبان ده يريح ضميرهم و يأكلدلهم ان قرار الحرب كان صح ...و ان ولادهم ماتوا فى سبيل رسالة سامية.. رسالة امريكا السامية..

كلامك عن الثلث الاول من الكتاب نفس رأيى بالضبط... الثلث الاول من الكتاب كان رااااائع... شخصية حسن- انا معتبره انه حسن مش حسان

[Big Grin] [Big Grin] [Big Grin] - كانت متصورة بطريقة رائعة...الكلام السىء اللى كان بيتعرضله نتيجة انه Hazara ...افتكر فى ريفيو حد قال فيه ان امير هو

شخصيتنا كبشر...لكن حسن هو الشخصية اللى بنحلم نكونها... و ده حقيقى لان شخصية حسن كانت so good 2 be true ..

شفت لما امير عمل لحسن فخ عشان والده يطرده [Frown] [Frown] ... عشان مش قادر يتحمل يشوفه بعد اللى حصل...و بعد تخاذله فى الدفاع عنه...فى

حمايته...

رد مقتبس:
بس بالفعل حبييت ... اعتقاده بانه السرقة إنها الخطيئة الوحيدة ... و باجي الخطايا ... تعتبر مشتقه منها ...

بالضبططططط... حبيت اعتقاده ده...و حسيت انه rang a bell ...زى ما يكون حد قالك حاجة اول مرة تلاحظها لول...دايما

بفتكر فلسفته دى...لان فيه خطايا كتير بتتعمل و هى كلها ببساطة سرقة..

رد مقتبس:

أتوقع فيه مقابله للكاتب شفتها بالـbonus features بالديفيدي ... تكلم الكاتب عن هالمشهد بطرية شعرية ...

يعني ... وصف شخصية حسّان في مشهد الاغتصاب ... بأنها كنايه عن أفغانستان على مر الحروب إللي شهدتها ...

و شخصية أمير ... إهي تعبّر عن الـinternational communitiy ... إللي ظل يشاهد افغانستان و إهي تنتهك حرياتها

... بس ظل ساكت و لا تدخل بأي رده فعل ...

مش بحب بقى الكلام الكبير ده لول... بالنسبة لى لا حسن كان افغانستان و لا امير كان المجتمع الدولى... انا بحب الكتاب لانه انسانى اكتر من اى

حاجة... كتاب عن ال redemption ببساطة شديدة...

بالنسبة للجزء التانى بتاع سفرهم لامريكا... I agree كان ممل شوية...قصة حبه بقى و الحوارات دى ...كنت بقراه بس عشان اخلص...

لكن ما ضيع الهدف...بالعكس ده كان بيبين أد ايه امير moved on ...و طول ما انا بقرا الجزء ده كنت مستنية التويست اللى هيقلب حياة امير

تانى.. و لقاءه مع رحيم خان... لما عرفت ان حسن مات ...طريقة موته ..عاااااااااااااااااا

اخر جزء كان الذروة و كنت على اعصابى...و كنت فى انتظار ايه اللى هيحصل..

رد مقتبس:
ما حبيت أنه يكون الطالباني إللي أخذ ولد حسّان "سهراب" ... أهو نفسه "عاصف" ... إلللي اغتصب حسّان لما كان طفل

... !!!!!

I agree ...بجد مكنش ليها لازمة خالص الصدفة ديه...بس حسيت انه عامل كده عشان امير ياخد حق حسن من اللى اغتصبه و اغتصب ابنه...

ياخد حق حسن once and 4 all

رد مقتبس:
بالنسبة لي كان من الممكن إني اتعاطف أكثر مع سهراب ... بس أحس الكاتب خبص شوي بآخر 3-4 فصول ...
لا بالعكس حبيت اخر تلات اربع فصول...محاولاتهم المستميتة انهم يخرجوا سهراب من عزلته و سكوته و صبرهم عليه...حتى موضوع الميتم ما حسيته تمطيط

او خدعة ملهاش لازمة بالعكس...ابتسمت لما عرفت و قلت لنفسى الخبيث رحيم خان كان عايز امير ياخد الولد [Big Grin] [Big Grin] :...و النهاية <3<3...

ما قدر الفيلم يوصل لى النهاية زى ما وصلهالى الكتاب... بجد اخر صفحتين قريتهم كتيييير من كتر حبى لوصف الكاتب و امير متحمس و يحاول يعلم سهراب

اللعبة...و ايده بتدمى من الشد ...و هو بيجرى عشان يحمس سهراب...لأ كانت رووووعة...

الرواية راااائعة و انبسطت انها عجبتك...و فعلا ادتنى ثقافة عن افغانستان لاننا كعرب كمان ما نعرف عنها حاجة...ثقافة مختلفة عننا تماما حتى لو كانوا

مسلمين...

اللى ضايقنى فى الرواية هو البعد السياسى "الامريكى الهوية" اللى فيها... و الشخصيات الابيض و الاسود اللى بانت بوضوح صارخ فى 100

spelendid ...فى the kite runner كانت مستساغة لى ...و الرواية فى النهاية من اروع اللى قريته فى حياتى...

4\5 كتييير حلو ...انا اديتها 4.5 \5 [Big Grin] [Big Grin] [Big Grin] [Big Grin]

الفترة اللى فاتت قريت The Complete Persepolis

+ كتاب قصص قصيرة لملكة الجرائم اجاثا كريستى...

لى تعليق مطول على Persepolis عشان مرارتى

صحيح...هنبتدى نقرا "عابر سرير" امتى؟؟؟؟...متحمسة للعربى يلا نقرا كتاب احلام كما هو متفق عليه مسبقا [Big Grin] [Big Grin] [Big Grin]

[ فبراير 07, 2010, 08:20 PM: تم تحرير المشاركه من قبل: Barbie Girl ]

--------------------

-

Dr.SaRa
عضو نشيط جدا
رقم العضويه 11906

This user is from Kuwait
أيقونه 1 مرسله في     Offline  الملف الشخصي لـ Dr.SaRa     إرسال رساله خاصه جديده       تحرير/حذف المشاركه 
تحيه لكل عاشق كتاب ولكل من يحب أن يقرأ وبما اني من الناس اللي تحب القراءه استانست وايد من شفت هالموضوع
طحت عليه بالصدفه واو .. وقرأت كل الردود [rose]

حكايتي مع القراءه بدت بروايات اجاثا كريستي قرأت كل رواياتها تقريباً وبعدها قرأت رأفت الهجان.. بس مشكلتي الحين ماعندي وقت للقراءه .. الصبح دوام وباقي الاوقات
يابره البيت يا اطالع افلام ومسلسلات اجنبيه .. بحاول افضي روحي عشان اقدر أقرأ واو شوقتوني للقراءه والله [nut]

قبل فترة قرأت كتاب لاتحزن لعائض القرني .. واو جداً رائع وهالكلمه قليله في وصفه .. وايد حبيته .. برد أقرأه مره ثانيه

آنا أعشق الشعر العربي بالفصحى واو غرامي .. أذكر قريت كتاب كله أشعار وايد حلو عندي بالبيت بس نسيت اسمه الحين! [Embarrassed]

من كثر ماتكلمتوا عن قصص نارانيا شوقتوني آنا شفت الجزء الأول من الفيلم ووايد حبيت الخيال الي مسوينه منهم (الآدمي الي نصه آدمي ومن تحت ريوله ريول حيوان)
وايد تعجبني القصص الخياليه وهم حبيت هاري بوتر كأفلام بس اذكر شفت منه 3 أجزاء بس ماكملت الباجي .. بروح لجرير عشان نارانيا مخصوص وهم في جم كتاب ببالي [Wink]

باباراتزي

آنا شفت فيلم Eragon لاني أحب هالنوعيه من هالقصص حبيته بس موايد

--------------------
=================================
فديت كل ذرة من ترابج ياكويت أحبج يابلادي

المشاركات: 1311 | من: Kuwait | تاريخ التسجيل: أكتوبر 2003  | أرسل ملاحظه لمشرف الساحه عن هذه المشاركه
  الموضوع متكون من صفحات: 1  2  3  ...  7  8  9  10  11  12  13   

إغلاق الموضوع   تثبيت الموضوع   نقل الموضوع   حذف الموضوع الموضوع الأقدم التالي   الموضوع الأحدث التالي
 - لطباعه هذا الموضوع
إذهب إلى:

إتصل بنا | منتدى السالمية دوت نت